Rynek gier komputerowych rozwija się prężnie w naszym kraju. Z roku na rok znacząco rośnie ilość aktywnych graczy. Szacuje się, że obecnie jest ich kilkanaście milionów. To naprawdę sporo, choć wciąż stanowi tylko kroplę w skali globalnej. Na całym świecie na tę formę relaksu i rozrywki decyduje się już bowiem około 1,3 miliarda osób.
Wartości te potrafią przyprawić o prawdziwy zawrót głowy. Aby sprostać oczekiwaniom takiej rzeszy osób, deweloperzy gier starają się unowocześniać i optymalizować swoje produkty.
Już kilka lat temu zaczęto rozwijać cyfrową dystrybucję gier, czyli sposób na pozyskanie najciekawszych tytułów bez konieczności kupowania wydań pudełkowych. Czy takie rozwiązanie ma szansę wyprzeć tradycyjne formy zakupu gier komputerowych? Co zyskujemy, kupując gry za pośrednictwem kanałów internetowych? Tego wszystkiego dowiecie się z dzisiejszego artykułu.
Czym jest cyfrowa dystrybucja gier?
Mówiąc najprościej, mianem cyfrowej dystrybucji określa się zakup gry bez pozyskiwania fizycznego nośnika (np. płyty CD lub DVD). Zamiast tego instaluje się nabywaną grę bezpośrednio na komputerze lub innym urządzeniu (telefonie, tablecie).
Gry kupuje się za pośrednictwem platform dystrybucji cyfrowej. Istnieje także możliwość kupienia samych kluczy do gier poprzez popularne platformy sprzedażowe. Takie rozwiązanie bywa jednak obarczone sporym ryzykiem. Można bowiem trafić na nieuczciwego sprzedawcę.

Jak przebiega zakup gry przez autoryzowaną platformę, na przykład Steam? Jest niezmiernie prosty i w zasadzie ogranicza się do wybrania interesującego tytułu z listy, dodaniu go do koszyka. Później następuje płatność (karta kredytowa, debetowa lub PayPal). Gdy wpłata zostanie potwierdzona, można przystąpić do instalacji gry oraz rozpoczęcia rozgrywki.
Czy warto postawić na cyfrową dystrybucję gier?
Dla wielu osób cyfrowa sprzedaż gier jest prawdziwą rewolucją. Ma ona jednak swoje mocne strony, które przekonują do tego rozwiązania coraz większe grono graczy.
Przede wszystkim jest to rozwiązanie niezmiernie proste i wygodne. Klienci zyskują dostęp do olbrzymiej biblioteki gier, wśród których łatwo znajdą interesujące ich tytuły. Ponadto sama procedura zakupu jest naprawdę prosta i nie wymaga specjalnego zachodu. Nie ma potrzeby wychodzenia z domu, żeby odwiedzić sklep, nie trzeba też umawiać się z kurierem na odbiór na drugi lub kolejny dzień od złożenia zamówienia.

Gra zapisuje się na dysku szybko i niemal po kilku minutach od zakupu można cieszyć się upragnioną rozrywką. Dodatkowo nie trzeba się obawiać o to, że po przypadkowym zarysowaniu nośnika gra przestanie się wczytywać lub będzie działać nieprawidłowo.
Warto zwrócić uwagę na to, że na platformach często pojawiają się atrakcyjne promocje, dzięki którym kupuje się ciekawe i poszukiwane gry w cenach zdecydowanie niższych niż wydania pudełkowe.
Wielu graczy jako korzyść uznaje również fakt, iż gry nie zajmują olbrzymiej ilości miejsca w domach. Wszystkie tytuły są dostępne bezpośrednio na dysku komputera, bez konieczności montowania w jego pobliżu kolejnych półek na rosnącą kolekcję.

Zalety tego rozwiązania dla deweloperów gier
Warto również spojrzeć na to rozwiązanie od drugiej strony. Czy z punktu widzenia deweloperów sprzedaż cyfrowa przynosi równie dużo korzyści?
Co może zyskać producent gry, jeśli sprzedaje ją online? Przede wszystkim od razu otrzymuje szansę na dotarcie do znacznie szerszego grona odbiorców. Dochodzi do znaczącego skrócenia ścieżki zakupowej. Promocja gier staje się jeszcze prostsza, skoro od zakupu i cieszenia się przyjemną rozgrywką klienta dzieli tak naprawdę kilka minut i dwa, trzy kliknięcia.
Brak wydań pudełkowych to znaczące obniżenie kosztów produkcji gier, a także mniejsze nakłady na dystrybucję do stacjonarnych sklepów. Gry sprzedawane cyfrowo nie są podatne na uszkodzenia, co rodzi mniejsze prawdopodobieństwo strat w transporcie.
Cyfrowa dystrybucja gier vs wydania pudełkowe
Ilość korzyści płynących z zakupu gier za pośrednictwem cyfrowych kanałów dystrybucji sprawia, że wielu graczy przechodzi na to rozwiązanie, rezygnując z wydań pudełkowych.
Niektórzy jednak wciąż trzymają się tradycyjnych rozwiązań – po części z przyzwyczajenia, po części z sentymentu.

Na ten moment trudno przewidzieć, czy wydania pudełkowe utrzymają swoją pozycję. Na ten moment bardziej prawdopodobne jest to, że staną się produktami kolekcjonerskimi – podobnie jak stało się z płytami analogowymi, kupowanymi obecnie chętnie przez melomanów dobrej muzyki.
***
Więcej informacji na temat tworzenia gier znajdziesz na stronie Horyzont.eu, pełnej ciekawostek oraz porad eksperckich.