Jedna z najlepszych gier wyścigowych z interesującymi elementami fabularnymi ubiegłego wieku. Kto zdoła rozpracować mafijne struktury w Ameryce?
Driver
- Premiera: 2 lipca 1999
- Producent: Ubisoft Reflections
- Platformy: PS1, PC, PS3, PSP, PSV
Tanner jest utalentowanym kierowcą, a także oficerem nowojorskiej policji, który pracuje pod przykrywką. To właśnie w niego wciela się gracz wykonując niebezpieczne i ryzykowne zadania dla mafijnych bossów.
Fabuła i akcja rodem z filmów
Zadaniem Tannera jest zbudowanie renomy w kryminalnym świecie oraz zdobycie całkowitego zaufania rządzących nim ludzi. Tylko w ten sposób zdoła zaprowadzić porządek.
Misje w grze silnie nawiązują do fabuły popularnych filmów z lat 60 i 70 ubiegłego wieku. Fani tytułów retro z łatwością odnajdą wszystkie podobieństwa pomiędzy grą, a produkcjami filmowymi o tematyce samochodowej i mafijnej.
Mechanika gry Driver, czyli dramatyczne pościgi
Studio Reflections Interactive tworząc Drivera skupiło się przede wszystkim na podkreśleniu podobieństw do filmów oraz wiernym odwzorowaniu samochodów. Fani motoryzacji będą zachwyceni drobiazgowym przedstawieniem samochodów takich jak chociażby Ford Mustang z 1967 roku.
Całość jest w pełni trójwymiarowa i daje wiele możliwości. Gracze stawiający na ryzyko i adrenalinę mogą dać upust swojemu szaleństwu, a osoby ceniące strategię i przemyślane posunięcia prawdopodobnie będą wolały nie rzucać się w oczy.
W ręce gracza zostały oddane cztery mapy: Miami, San Francisco, Los Angeles i Nowy Jork. Ukończenie wszystkich misji skutkować będzie odblokowaniem bonusowej lokacji jaką jest Newcastle w Wielkiej Brytanii. To właśnie tam znajduje się siedziba studia Reflections Interactive.
Wyruszając w drogę warto mieć na uwadze kilka istotnych rzeczy:
- wszystkie ulice są proste, chociaż znajdują się na nich rozmaite przeszkody (na przykład roboty drogowe)
- minimapa pokazuje nie tylko pozycję gracza, ale również wszystkie radiowozy w okolicy
- na ulicach znajduje się wiele cywilnych samochodów, a każdy z nich posiada AI (sztuczną inteligencję), przez co mogą uciekać od problemów lub próbować pomóc policji blokując samochód gracza
- gracz pracuje pod przykrywką, a zatrzymanie go przez policję oznacza przegraną
- po chodnikach chodzą piesi, ale nie da się ich przejechać (zawsze zdążą odskoczyć)
- na skrzyżowaniach znajduje się działająca sygnalizacja świetlna
Powyższe informacje są istotne poprzez wgląd na sposób gry danego gracza. Obserwując znaczniki zniszczenia i przestępstwa można podejmować ryzyko lub postawić na nieco spokojniejsze przejście misji (o ile nie ma zbyt radykalnych ograniczeń czasowych).
Jeżdżenie po chodnikach, przejeżdżanie na czerwonym świetle, wymuszanie pierwszeństwa, zbyt szybka jazda czy nawet jazda pod prąd sprawiają, że graczem zaczyna interesować się policja. Im więcej punktów przestępstwa tym trudniej jest uciec radiowozom.
Tryby gry w Driver
Driver na pierwszy rzut oka wydaje się dość prostą grą samochodową, ale producenci okazali się pomysłowi. Tytuł oferuje kilka interesujących trybów, które zadowolą każdego gracza:
- Carnage – niszczenie poruszających się samochodów
- Survival – uciekanie policji
- Cross-Town Checkpoint – jazda na czas po wyznaczonej trasie
- Trail Blazer – tryb podobny do Cross-Town Checkpoint, ale pomyłki skutkują dodawaniem czasu (im niższy wynik tym lepiej)
- Pursuit – pościg za uciekającym samochodem
- Undercover – tryb fabularny, który poprzedzony jest testem na podziemnym parkingu. Gracz musi wykonać 9 zadań (takich jak obrót o 180 stopni czy slalom) w przeciągu 60 sekund, aby mieć możliwość rozpoczęcia właściwej rozgrywki
- Take a ride – spokojna przejażdżka po dostępnych miastach
Klimat gry i jej odbiór
Producentom udało się ukazać atmosferę panującą w drugiej połowie XX wieku. Dużą zasługą tego jest całkiem przyjemna grafika i odwzorowanie miast, starannie wykonane modele samochodów, wyjątkowe udźwiękowienie, a także lecąca w tle muzyka funkowa.
Biorąc pod uwagę, że jest to gra z 1999 roku, to na szczególną uwagę zasługuje rewelacyjna fizyka oraz dynamika jazdy.
Głównymi problemami gry Driver są rozmywające się tekstury budynków (miejscami możliwość wypadnięcia poza mapę) oraz blokady policyjne, które czasem potrafią pojawić się dość nagle i dać bardzo niewiele czasu na reakcję. Miłym dodatkiem byłby również tryb multiplayer, którego niestety zabrakło.
Mimo wszystko gra w 1999 roku cieszyła się ogromną popularnością i wysokimi ocenami krytyków. Współczesne gry oferują bezapelacyjnie lepszą fizykę i grafikę, ale klimat w grze Driver jest trudny do odtworzenia. Fani gier samochodowych i klimatów mafijnych z pewnością będą doskonale się bawić wykonując misje na ulicach amerykańskich miast.